Le Baquet

Figure 1. Florent Di Bartolo, Le Baquet, Noctiluca, Lourmarin, 2019.

The Tub is an interactive installation that focuses on animal magnetism (in memory of the Mesmer tub). The double handles of the tub can be grabbed by several people in order to modulate sound waves (generated in real time from modular synthesisers). The numbers of people in direct contact with the tub influences the complexity of these modulations as well as their intensity.

The contact with the handles of the tub allows to access five animations and five videos which relate to animal magnetism. Animations as well as videos are not chosen randomly. Their selection depends on the number of people in contact with the tub.

When no one touches the tub it lights up to the rhythm of a visual and sound composition generated using data retracing the magnetic activity of the sun from 1848 to the present day. These data were collected and analysed as part of another work: Solar Activity, an audiovisual installation about sun activity and its influence on the earth. The sound composition is spatialised using stereophonic sound.

The Tub was realised with the support of La Fruitière Numérique.

Le Baquet est une installation interactive qui porte sur la magnétisme animal (en mémoire au baquet de Mesmer). Les doubles-poignées du baquet peuvent être saisies par plusieurs personnes dans le but de moduler des nappes sonores (générées en temps réel à partir de synthétiseurs modulaires). Le nombre de personnes en contact avec le baquet influe sur la complexité de ces modulations ainsi que sur leur intensité.

Le contact avec les poignées du baquet permet aussi de lancer cinq animations et cinq vidéos qui portent sur le magnétisme animal. Les animations ainsi que les vidéos ne sont pas choisies aléatoirement. Leur apparition est corrélée au nombre de personnes en contact avec le baquet.

Lorsqu’aucune personne ne touche le baquet celui-ci s’éclaire au rythme d’une composition visuelle et sonore générée à l’aide de données retraçant l’activité magnétique du soleil de 1848 à nos jours. Ces données ont été collectées et analysées dans le cadre d’un projet connexe : Solar Activity, une installation audiovisuelle portant sur l’activité du soleil et son influence sur la terre. La composition sonore est spatialisée à l’aide d’un son stéréophonique.

Le Baquet a été conçu avec le soutien de la Fruitière Numérique.

Figure 6. Florent Di Bartolo, Le Baquet, La Fruitière Numérique, Lourmarin, août 2019. ©Gabriel Alfonsi

About the author

Florent Di Bartolo is an artist and researcher based in Paris. His work includes audiovisual performances, installations and interactive data visualizations. His artistic practice revolves around the notion of data poetics in the context of ubiquitous computing and explore alternative ways of representing and accessing data using sensors and custom written software.

He holds a PhD in Digital Art from Paris 8 University and a BA in Fine Art from the École Nationale Supérieure des Beaux-Arts located in Paris. He teaches new media art and graphic programming at the University Paris-Est.